Top of page

Newspaper Tulsa Daily World (Tulsa, Indian Territory [Okla.]) 1905-1919 Tulsa world / Daily world

About Tulsa Daily World (Tulsa, Indian Territory [Okla.]) 1905-1919

The Tulsa Daily World appeared on September 14, 1905, in Tulsa, Indian Territory. The paper issued every morning, from Tuesday to Sunday. It consisted of seven columns of eight pages, measuring 17 by 22 inches. Each edition cost $0.05, or a reader could purchase a yearly subscription for $4.80.

Tulsa Republican party activist, James F. McCoy, approached J. R. Brady with the idea of starting a daily newspaper. Brady was publishing the weekly Indian Republican and the only daily newspaper was the Tulsa Democrat. Republican leaders desired a publication representing their viewpoint and in return assured Brady any needed financial assistance.

By 1906, Brady was operating both the World and a weekly edition, the Oklahoma World. The same year he enticed entrepreneur George Bayne and his brother-in-law, Charles Dent, into buying the newspapers and the World Publishing Company. Seven years later, Dent and World editor, Eugene Lorton bought out Bayne. In 1917, Lorton became the sole proprietor of the newspaper and publishing company.

Lorton cemented the World‘s credibility after a nine-year editorial battle against Tulsa Democrat owner Charles Page, to bring clean water to the city of Tulsa. Lorton campaigned for a reservoir to be built on the Spavinaw Creek and have water piped into town. Oilman Page wanted the city to buy water from his Shell Creek water system. In 1919, Tulsans finally approved the Spavinaw plan. Page immediately sold the Democrat to Richard Lloyd James who renamed it the Tulsa Tribune Democrat.

In the 1920s, Lorton started to break away from the Republican Party. In the wake of the 1921 Tulsa Race Massacre, the World became known for its opposition to the Ku Klux Klan. Lorton unsuccessfully ran as a Republican candidate for the U.S. Senate in 1924. Four years later, the World endorsed Democrat Alfred E. Smith in the presidential election. Lorton endorsed Franklin D. Roosevelt in the 1932 and 1936 elections but opposed a third term for Roosevelt in 1940, and returned to the Republican Party for good.

In 1941, the World entered into a joint operating agreement with the Tulsa Tribune, formerly the Tulsa Tribune Democrat. The World and the Tribune remained editorially independent but combined production and support under the Newspaper Printing Corporation. In 1992, the World bought the Tribune‘s interest in the Newspaper Printing Corporation, and the Tribune ceased publication.

The World had several name changes through the years. In 1919, the title was changed to Morning Tulsa Daily World, then back to Tulsa Daily World in 1927. After 72 years, “Daily” was dropped from the title, and it became the Tulsa World. The publication was owned and operated for nearly a century by the Lorton family. In February 2013, the newspaper announced that it had been sold to Berkshire Hathaway’s BH Media Group.

Provided By: Oklahoma Historical Society

About this Newspaper


  • Tulsa Daily World (Tulsa, Indian Territory [Okla.]) 1905-1919

Other Title

  • Tulsa world
  • Daily world

Dates of Publication

  • 1905-1919

Created / Published

  • Tulsa, Indian Territory [Okla.] : J.R. Brady, -1919.


  • -  Tulsa (Okla.)--Newspapers
  • -  Tulsa County (Okla.)--Newspapers
  • -  Oklahoma--Tulsa
  • -  Oklahoma--Tulsa County
  • -  United States--Oklahoma--Tulsa--Tulsa


  • Newspapers


  • -  Daily
  • -  Began Sep. 14, 1905.
  • -  -v. 13, no. 161 (Mar. 3, 1919).
  • -  Available on microfilm from the Library of Congress, Photoduplication Service.
  • -  Archived issues are available in digital format as part of the Library of Congress Chronicling America online collection.
  • -  Weekly eds. : Tulsa weekly world, and: Oklahoma world, and: Oklahoma weekly world.
  • -  Description based on: Vol. 1, no. 83 (Dec. 21, 1905).
  • -  Morning Tulsa daily world 2163-4637 (DLC)sn 85042345 (OCoLC)12228935


  • volumes

Call Number/Physical Location

  • Newspaper
  • AN278.5 .T838

Library of Congress Control Number

  • sn85042344

OCLC Number

  • 4450824

ISSN Number

  • 2330-7234

Succeeding Titles

Additional Metadata Formats

Rights & Access

The Library of Congress believes that the newspapers in Chronicling America are in the public domain or have no known copyright restrictions. Newspapers published in the United States more than 95 years ago are in the public domain in their entirety. Any newspapers in Chronicling America that were published less than 95 years ago are also believed to be in the public domain, but may contain some copyrighted third party materials. Researchers using newspapers published less than 95 years ago should be alert for modern content (for example, registered and renewed for copyright and published with notice) that may be copyrighted. Responsibility for making an independent legal assessment of an item and securing any necessary permissions ultimately rests with persons desiring to use the item.

The NEH awardee responsible for producing each digital object is presented in the Chronicling America page display, below the page image – e.g. Image produced by the Library of Congress. For more information on current NDNP awardees, see

For more information on Library of Congress policies and disclaimers regarding rights and reproductions, see

Cite This Item

Citations are generated automatically from bibliographic data as a convenience, and may not be complete or accurate.

Chicago citation style:

Tulsa Daily World Tulsa, Indian Territory Okla. -1919. (Tulsa, OK), Jan. 1 1905.

APA citation style:

(1905, January 1) Tulsa Daily World Tulsa, Indian Territory Okla. -1919. Retrieved from the Library of Congress,

MLA citation style:

Tulsa Daily World Tulsa, Indian Territory Okla. -1919. (Tulsa, OK) 1 Jan. 1905. Retrieved from the Library of Congress,